CAT-tegories:

Jumaat, 9 Januari 2009

serangan israel ke atas gaza bagus?


Baru2 ini saya terjumpa seorang pelabur yang membuat kenyataan berikut..

"I dunno why anybody would complain bout Israel attacking Gaza. If not because of Israel attacking Gaza, our KLSE CI would be <850, now our CI is 920! Ever since Israel start attacking Gaza, our market (and other global markets) has been up up and up. Remember when Israel started attacking Gaza, our CI +14points. Then when Israel killed a senior Hamas leader, our CI +18points! Now when Israel started ground attacks on Gaza, our CI +26points! Thanks to Israel our CI is now 920. Isreal attacking Gaza has been the best thing for our markets."


Mungkin bagi orang ini, mengaut keuntungan adalah lebih utama berbanding nyawa wanita, kanak2, org tua, org awam yg terkorban dlm serangan tersebut.

Adakah ini bermakna tidak salah kita menyokong pembunuhan yang tidak sepatutnya kerana ia mendatangkan keuntungan kpd kita dari sudut kewangan?

Mungkin dia berkata begini kerana dia x fikir bagaimana kalau perkara yang sama berlaku ke atas keluarganya.


Kita patut sedar, sistem ekonomi skrg dimanipulasi oleh Yahudi. kenaikan harga pasaran saham global apabila Israel menyerang gaza bukanlah perkara pelik.

pasaran saham mmg boleh dimanipulasi.

Sbg cth, apabila Pak Lah mengumumkan calon2 BN utk PRU 12 lepas, ramai pelabur tidak suka calon2 tersebut, lalu mereka menarik keluar pelaburan mereka dari pasaran saham. Maka, berlakulah kejatuhan KLCI. Apabila Pak Lah mengumumkan pelbagai langkah memulihkan ekonomi negara dalam belanjawan lepas, para pelabur menyambut baik pelan tersebut, lalu berlaku sedikit kenaikan dalam KLCI.

Pasaran saham dipengaruhi oleh sentimen.

Maka, tidaklah hairan mengapa pasaran dunia meningkat apabila Israel menyerang Gaza. Kebanyakan pasaran saham dunia dipengaruhi oleh pasaran US. sbg cth, sekiranya pasaran US ditutup rendah, maka pasaran Malaysia akan dibuka rendah. begitulah sebaliknya.

Dlm kes ini, sudah tentulah para pelabur Yahudi menyukai serangan Israel ke atas Gaza. Sbg golongan yg memanipulasi pasaran US, sudah tentulah mereka juga mampu menaikkan harga pasaran di sana. Ini seterusnya mempengaruhi pasaran negara lain.

Dlm masa sama, kita juga perlu sedar bahawa kegawatan ekonomi dunia skrg juga adalah disebabkan oleh sistem yg dibuat oleh mereka. Sistem ini juga telah menyebabkan pelbagai pihak mengambil kesempatan membuat keuntungan dengan merosakkan ekonomi orang lain, sepertimana yang berlaku ke atas negara kita pada tahun 1997.

Jadi, 'hadiah' mereka ini langsung tidak setimpal dengan apa yang berlaku kpd ekonomi dunia sekarang.

Apalah sgt 26 points berbanding beratus-ratus points yg telah hilang. Kita perlu ingat pasaran kita sebelum ini berada pada >1500 points. skrg hanya 900+!!

5 ulasan:

  1. Salam ziarah..just a bit comment..Ya Allah ada ke manusia cm 2???da x betol agaknya investor 2..Berani dia ckp cm 2??2 org islam ke pe 2??Kalo org Islam..erm..mmg lah nak kena..x sedar ke pe yg dia ckp 2..
    Inilah kesnya kalo nampak dunia lbh dr akhirat. Agaknya blh bawa mati kot keuntungan yg sebesar zarah 2 jika nk dibandingkan dgn nyawa saudara-saudara kita terkorban 2..

    BalasPadam
  2. Memang agak ter'emosi' tatkala membaca petikan yang tertera di atas. Namun inilah hakikatnya. Bila wang dan kekayaaan menjadi pedoman hidup dan niat menghalalkan cara, seseorang itu sanggup membuat kenyataan yang boleh menimbulkan kemarahan tahap terlampau. Moga Allah beri hidayah dan celikkan mata hatinya yang telah buta. Wassalam.

    BalasPadam
  3. Setiap apa yang belaku hanyalah sebagai screening atau tapisan siapa kita. Apakah kita akan lebih dekat dengan Allah atau kita termasuk gulungan yang rugi?

    Semuga peristiwa pembunuhan rakyat Gazzah oleh Yahudi laknatullah mendekatkan kita kepada Islam dan semuga Allah tunjukan kita jalan yang lurus dan masukan kita dalam orang orang beriman.

    AMEN

    BalasPadam
  4. investor ini non-muslim. inilah masalah yg sdg kita hadapi skrg. sbhg org lebih mementingkan keuntungan bbanding nilai kemanusiaan. mereka sanggup berbuat apa shj utk wang.

    Kalau ada kesempatan, insha Allah, sy akan jelaskan bgmana ada org membuat keuntungan d sebalik serangan 9/11. malah ramai d kalangan professional investors yg mengetahui bhw serangan 9/11 bkn dibuat oleh osama laden. tp, membuat keuntungan lbh utama bg mereka drp pergi ke hadapan mendedahkan apa yg mereka ketahui.

    inilah hakikat manusia skrg..

    BalasPadam