CAT-tegories:

Sabtu, 22 Januari 2011

kahwin dengan aisyah: Nabi Muhammad pedophile?




Soalan:


salam bro fir,boleh x saudara menulis article tentang hujah utk mnjwb kembali pertanyaan non muslim ttg perkahwinan rasulullah dgn aishah pada umur 9 thun? trima kasih. -lina


Jawapan:



Soalan ini adalah soalan yang kerap ditanya oleh golongan bukan Islam yang tahu serba sedikit tentang Islam dan juga dari kalangan missionaries.

Terdapat juga di kalangan umat Islam yang berpandangan bahawa umur Aisyah bukanlah 6 atau 9 tahun ketika berkahwin dengan Nabi SAW. Namun, saya lebih cenderung kepada pandangan bahawa umur sebenar Aisyah ketika berkahwin dengan Rasulullah SAW adalah 6 tahun dan mula bersama dengan baginda pada usia 9 tahun berdasarkan banyak riwayat. Antaranya:

“Aisyah meriwayatkan bahawa Rasulullah SAW.
mengahwininya ketika dia
berusia 6 tahun
dan tinggal bersamanya ketika
usia 9 tahun
dan baginda meninggal ketika usianya 18 tahun.”
[Sahih Muslim, no. 1422]

Qatadah berkata:
“Rasulullah SAW. berkahwin dengan
Aishah binti Abu Bakr as-Siddiq ra. ketika beliau
berusia 6 tahun
dan baginda tidak berkahwin dengan mana-mana anak dara
selain daripadanya (Aishah ra.).
Mereka berkata bahawa Jibrail berkata (kepada Nabi SAW.):
“Ini adalah isteri kamu”
sebelum baginda mengahwininya,
maka baginda berkahwin dengannya di Mekah,
sebelum hijrah dan selepas kematian Khadijah ra.
Kemudian baginda melengkapkan perkahwinan
dengannya di Madinah ketika beliau
berusia 9 tahun
dan beliau berusia 18 tahun ketika baginda meninggal dunia.”
[Al-Mu’jam Al-Kabir, no. 40]

Abu Malikah berkata:
“Rasulullah SAW . meminta Abu Bakr ra.
untuk berkahwin dengan Aisyah ra.
dan Abu Bakr pada ketika itu telah memberikan janji
kepada Jubair ibn Mut’am (untuk mengahwinkannya dengan Aisyah).
Kemudian beliau (Abu Bakr) menarik balik janjinya itu
dan mengahwinkannya dengan Rasulullah SAW.
Beliau (Aisyah) pada ketika itu
berusia 6 tahun
dan baginda menunggu selama 3 tahun
dan kemudian melengkapkan perkahwinan dengannya
ketika usianya 9 tahun.
[Al-Mu’jam Al-Kabir, no. 62]


Kaca mata



Jika diteliti, isu ini hanya menjadi hangat sekitar akhir-akhir ini sahaja. Sedangkan, secara logiknya, isu ini sepatutnya dijadikan “bahan kempen” untuk menyerang peribadi Rasulullah SAW dan agama Islam sejak dahulu lagi. Namun, kita tidak menemui sebarang riwayat yang menunjukkan samaada masyarakat arab di zaman Nabi SAW serta generasi-generasi berikutnya dari bangsa lain yang menjadikan perkara ini sebagai isu untuk menolak Islam.

Jelas sekali, pada kaca mata zaman dahulu, amalan ini diterima!

Malah, jika kita lihat, generasi nenek-moyang kita dahulu pun berkahwin pada usia muda, iaitu sekitar 12 hingga 15 tahun!

Maka, adalah tidak adil untuk kita mengadili perkara ini dengan melihat dari kaca mata zaman ini semata-mata.


Umur minima untuk berkahwin



Pada hari ini, kebanyakan negara menetapkan usia minima untuk membolehkan seseorang itu berkahwin.

Namun, usia ini juga berbeza-beza di antara sebuah negara dengan negara lain. Ada yang 18 tahun, ada yang 21 tahun, ada yang 16 tahun dan seterusnya. Malah di Amerika sendiri, sebuah negeri berbeza dengan negeri lain. Di Massachusetts sebagai contoh, dengan keizinan ibu bapa dan mahkamah, seorang lelaki boleh berkahwin di usia seawal 14 tahun, manakala seorang perempuan seawal usia 12 tahun. (sila rujuk sini). Ini bermakna istilah “bawah umur” di sesebuah negara berbeza dengan negara lain.

Menurut Islam, tiada umur minima tertentu ditetapkan. Islam membenarkan tubuh badan seseorang menentukan bila dia bersedia, iaitu apabila seseorang itu akil baligh. Ia adalah peringkat umur di mana tubuh badan seorang kanak-kanak bertukar menjadi tubuh badan dewasa dan telah mampu untuk melakukan reproduksi.

Hal ini juga berbeza dari seorang individu dengan individu lain. Ada yang akil baligh awal dan ada yang akil baligh lewat. Ia bergantung kepada faktor genetik, persekitaran dan pemakanan. (sila rujuk sini)

Maka usia 9 tahun bukanlah usia yang mustahil untuk seseorang perempuan mencapai akil baligh.

Imam asy-Syafi’e ra. menyebutkan:

“Aku melihat di Yaman banyak sekali perempuan
yang datang haid pada
usia 9 tahun.

[Siyar A'lam Nubala 10/91]

Beliau berkata lagi:

“Aku telah melihat di Bandar Sana’a (sebuah Bandar di Yaman)
seorang nenek berusia 21 tahun.
Dia telah datang haid pada
umur 9 tahun
dan melahirkan anak pada
umur 10 tahun.”

[Sunan Al-Bayhaqi Al-Kubra, 1/319 ]

Ibnu al-Jawzi telah meriwayatkan kisah yang sama daripada Ibnu ‘Uqail dan Abbad ibnu Abbad al-Muhlabi.

Abbad ibnu Abbad al-Muhlabi berkata:
“Aku telah menyaksikan seorang perempuan dari Muhlabah
yang menjadi nenek pada usia 18 tahun.
Dia melahirkan (anaknya) pada
usia 9 tahun

dan anaknya melahirkan anak pada
usia 9 tahun,

maka dia menjadi nenek pada usia 18 tahun.”
[Tahqeeq Fi Ahadeeth Al-Khilaf, 2/267]

Dalam kes Aisyah ra., Rasulullah SAW menunjukkan peringkat usia minima seseorang perempuan itu boleh didatangi, iaitu setelah mencapai akil baligh.


Kematangan



Timbul juga isu berkaitan dengan kematangan Aisyah ra. untuk berkahwin ketika itu. Sekali lagi, isu ini juga tidak boleh dilihat dengan kaca mata sekarang.

Suatu masa dahulu, seorang sahabat Rasulullah SAW. bernama Usamah bin Zayd ra. telah menyertai peperangan Khandaq pada usia 15 tahun. Beliau telah dilantik menjadi general untuk mengepalai tentera Islam menentang empayar Byzantine yang dianggap “giant” pada ketika itu di usia 18 tahun. Pada hari ini, kita tidak dapat bayangkan bagaimana sekiranya seorang budak berusia 18 tahun menjadi ketua turus angkatan tentera negara kita, apatah lagi untuk mengepalai tentera menentang “giants” pada hari ini seperti Amerika dan sekutunya.

Imam asy-Syafie telah menjadi pakar rujuk fiqh seawal usia 15 tahun. Pada hari ini, seorang mufti yang dilantik pada usia 35 tahun masih dianggap terlalu muda. Ibnu Sina menjadi doktor terkenal pada usia 18 tahun. Pada hari ini, seorang mahasiswa berusia 20an masih lagi menonton kartun, bermain dengan teddy bear, obses dengan sponge bob dan wonderpets!

Jelas sekali, kita tidak boleh membandingkan kematangan di zaman ini dengan kematangan mereka yang hidup di zaman dahulu. Mereka matang jauh lebih awal daripada kita.


Sekiranya Rasulullah SAW. seorang pedophile...


Sekiranya Rasulullah SAW. merupakan seorang pedophile, maka Aisyah ra. adalah mangsa penderaan seksual kanak-kanak. Sekiranya ini benar, maka sudah pasti Aisyah ra. mengalami kesan trauma dan kemurungan yang dahsyat sepertimana yang dialami oleh kanak-kanak lain yang menjadi mangsa yang sama.

Namun, ini tidak berlaku kepada Aisyah ra. Kita dapati kehidupan Aisyah ra. adalah normal seperti wanita lain. Dalam sebahagian riwayat, beliau selalu bermesra dengan Rasulullah, bergurau senda, bermain lumba lari dan sebagainya.

Selain itu, kita juga dapati Aisyah ra. menjadi tokoh wanita yang hebat. Beliau adalah seorang yang pintar dan cerdik. Beliau adalah merupakan salah seorang yang paling banyak meriwayatkan hadis, pakar dalam ilmu fiqh dan guru kepada ramai tokoh Islam yang lain.

Ini adalah sesuatu yang mustahil berlaku sekiranya Aisyah adalah mangsa kepada seorang pedophile. Sebagai seorang yang pintar, adalah mustahil untuk dia tidak menyedari bahawa seorang "pedophile" telah mengambil kesempatan ke atas dirinya semasa berada di alam kanak-kanak. Walaupun beliau hidup selama 39 tahun selepas kewafatan Rasulullah SAW, beliau tetap setia terhadap suaminya, menanti untuk disatukan semula di syurga. Beliau tetap teguh menyebarkan sunnah dan meneruskan perjuangan baginda. Malah, terdapat riwayat-riwayat yang menunjukkan bahawa Aisyah terkenang-kenang akan layanan Rasulullah SAW terhadap beliau.

Wallahu a’alam.

2 ulasan:

  1. Asa syarikat pinjaman pinjaman bersedia untuk meminjamkan mana-mana jumlah yang anda perlukan untuk memulakan perniagaan peribadi anda. kami memberi pinjaman pada kadar faedah 3%, juga jika anda ingin membeli rumah di atas ansuran bulanan kita juga boleh menjual rumah untuk anda. supaya Sila memohon pinjaman pertanian pertanian. jika anda memerlukan hubungan pinjaman e-mel kami: asaloantransfer@gmail.com, anda juga boleh menghubungi e-mel ini: finance_institute2015@outlook.com, Mungkin ada banyak sebab mengapa anda perlu akses kepada beberapa wang tunai tambahan - daripada yang tidak dijangka pembaikan kereta atau rumah untuk membayar perkahwinan anda atau cuti khas. Tetapi apa sahaja yang anda memerlukannya, apabila anda meminjam antara $ 5,000 USD untuk 100,000 USD di atas.

    pengkhususan Syarikat.
    1) Kami memberi pinjaman pada kadar faedah 3%.
    2) Kami juga boleh membeli sebuah rumah pilihan anda dalam mana-mana lokasi pilihan anda.

    BalasPadam