CAT-tegories:

Sabtu, 23 Jun 2012

cawa malas untuk kaya





Albert Einstein pernah ditanya tentang apakah penemuan terhebat manusia. Beliau menjawab, "compound interest". Malah beliau mengungkapkan bahawa "compound interest" sebagai keajaiban kelapan dunia!


Apa yang dimaksudkan dengan "compound interest" adalah apabila faedah yang didapati ditambah kepada wang pokok agar ia juga akan menerima faedah. Dengan kata lain, ia adalah faedah atas faedah atas faedah dan seterusnya. Sebagai contoh, anda mempunyai wang sebanyak RM10,000. Anda simpan wang anda dalam sebuah akaun yang memberikan faedah sebanyak 6% setahun. Maka di akhir tahun, jumlah wang anda adalah RM10,600. Pada tahun kedua, jumlahnya menjadi RM11,236. Jika ini dibiarkan berterusan sehingga 12 tahun, wang anda akan menjadi dua kali ganda!


Jika seseorang mewariskan hanya 1 sen dalam sebuah akaun yang memberikan faedah sebanyak 6% setahun kira-kira 500 tahun dahulu, jumlah wang yang terkumpul pada hari ini adalah RM44,971,009,060.36!


Inilah keajaiban yang dimaksudkan oleh Albert Einstein.




Bagaimana formula ini boleh membantu kita?




Sebenarnya terdapat pelbagai cara untuk menggunakan formula ini.


Contoh paling mudah adalah seorang remaja berusia 15 tahun menyimpan RM4000 setahun atau kira-kira RM333 sebulan dalam akaun Tabung Haji yang memberikan keuntungan minima 6% setahun. Sekiranya remaja itu terus-menerus menyimpan dan mengkompaun keuntungannya selama 47 tahun, remaja itu insha Allah akan menjadi jutawan pada usia 62 tahun dengan cara yang paling malas!




Laburlah dalam ilmu..




47 tahun mungkin terlalu lama untuk seseorang menjadi jutawan. Namun, setidak-tidaknya, seseorang remaja itu pasti akan menjadi jutawan. Apa yang menjadi isu adalah samaada lambat atau cepat.


Itulah sebabnya pelaburan yang paling penting adalah pelaburan dalam ilmu. Dengan ilmu, seseorang itu mampu meningkatkan pulangan pelaburannya, lebih daripada hanya 6% setahun.


'Value investors' sebagai contoh, mensasarkan untuk menggandakan wang mereka selewat-lewatnya dalam tempoh 5 tahun, atau pada kadar keuntungan tahunan purata sekurang-kurangnya 15% setahun. Sekiranya seseorang memiliki RM10,000 dan berjaya menggandakan wang mereka setiap 5 tahun, beliau akan menjadi jutawan dalam tempoh 35 tahun. 


Apa yang mereka perlu lakukan adalah membeli saham syarikat yang berkualiti yang ditawarkan pada harga yang rendah. Pastinya, ini memerlukan ilmu dan kemahiran yang tinggi.


Sebagai contoh, ketika Malaysia dilanda krisis kewangan pada tahun 1997/98, kesemua syarikat di Bursa Malaysia mengalami kejatuhan yang dahsyat. Ini termasuk syarikat berkualiti tinggi dalam sektor yang defensif seperti pengeluar makanan, rokok dan sebagainya yang kurang terjejas dengan kegawatan ekonomi. Sebagai contoh, syarikat pengeluar susu Dutch Lady. Secara umumnya, orang tidak berhenti minum susu di kala kegawatan ekonomi. Dalam masa sama, ia juga berpotensi meningkatkan lagi pendapatannya dari tahun ke tahun disebabkan permintaan yang dijangka akan terus meningkat. Namun, disebabkan sentimen pasaran yang teruk, nilai sahamnya jatuh di bawah RM1. Ini bermakna syarikat ini ditawarkan pada harga diskaun!

Malangnya pada ketika itu ramai orang berada dalam keadaan panik dan menjauhi pasaran saham. Inilah yang disebutkan oleh pelabur terkemuka dunia, Warren Buffett, "When the crowd is fearful, you must be greedy; when the crowd is greedy, you must be fearful." Itulah sebabnya kita perlu melabur dalam ilmu terlebih dahulu.


Jika seseorang melaburkan sebanyak RM10,000 dalam syarikat Dutch Lady pada tahun 1998, pada harga RM1 sesaham, hari ini nilai pelaburannya adalah RM360,000! Ini bermaksud kadar keuntungan beliau adalah sebanyak 3600% dalam tempoh 14 tahun, atau kadar keuntungan purata tahunan sebanyak kira-kira 22% setahun. Dengan RM360,000 ini beliau hanya perlu menggandakan sebanyak 300% bagi menjadi jutawan.


Bagi seorang pelabur profesional, 300% bukanlah sesuatu yang sukar, terutama bagi pelaburan bermodal kecil.


Sekiranya kadar keuntungan puratanya itu dijangkakan berterusan sebanyak 22% setahun, cara paling mudah adalah dengan membiarkan pegangan sahamnya itu selama 6 tahun untuk beliau menjadi jutawan. 


Ini dicapai dengan hanya bergoyang kaki selama 20 tahun!


Ini belum termasuk dividen yang diterima sepanjang tempoh tersebut. Syarikat-syarikat sebegini biasanya mempunyai nilai dividen yang sentiasa meningkat dari tahun ke tahun. Nilai dividen terkini bagi Dutch Lady adalah sebanyak 65 sen per saham. Ini bermakna pelaburan pada RM1 sesaham pada tahun 1998 kini menghasilkan dividen sebanyak 65% daripada modal pelaburan asal! Dengan pelaburan sebanyak RM10,000, pelabur akan mendapat pendapatan pasif sebanyak RM6500 setahun atau purata RM540 sebulan dengan hanya bergoyang kaki!


Ini juga belum termasuk jika anda laburkan semula dividen yang anda terima itu di syarikat-syarikat berkualiti lain! 




Lebih agresif..




Terdapat juga cara yang lebih agresif, iaitu dengan melabur dalam syarikat-syarikat yang berpotensi mencatatkan peningkatan pendapatan pada musim-musim tertentu. Sebagai contoh, pada tahun 2009, ketika nilai pasaran kebanyakan syarikat di Bursa Malaysia adalah lebih rendah daripada nilai sebenar syarikat, permintaan terhadap sarung tangan lateks meningkat berikutan penularan wabak H1N1. Ini menyebabkan saham-saham syarikat pembuat sarung tangan lateks melonjak sehingga mencecah 700% dalam tempoh 1 tahun. 


Sekiranya seseorang melabur sebanyak RM150,000 dalam syarikat-syarikat ini, beliau menjadi jutawan hanya dalam tempoh 1 tahun! Sekali lagi, ini hanya dilakukan dengan bergoyang kaki!!


Begitu juga halnya ketika kerajaan mengumumkan beberapa insentif bagi melonjakkan sektor minyak dan gas. Saham-saham syarikat minyak dan gas melonjak sehingga mencecah 400% dalam tempoh 3 tahun. 


Banyak lagi contoh lain yang menunjukkan potensi keuntungan bagi pelaburan dalam syarikat-syarikat yang yang mencatatkan lonjakan pendapatan secara bermusim. Ini memerlukan kemahiran yang lebih tinggi. Namun, ia mampu mendatangkan pulangan yang lebih besar dalam masa lebih singkat.




Apa yang perlu dilakukan sekarang?




Pertama, pastikan pendapatan bulanan anda diurus dengan baik. Kurangkan pembaziran dan pastikan sekurang-kurangnya 10% daripada pendapatan anda adalah untuk simpanan.


Kedua, pastikan simpanan bulanan anda itu dilaburkan secara tetap di tempat yang berisiko rendah seperti di Tabung Haji yang kadar agihan keuntungan tahunannya boleh membantu anda menambah kekayaan di masa hadapan. Jika anda bermula di usia muda, insha Allah, anda akan menjadi jutawan jika usia anda panjang! 


Ketiga, laburlah dalam ilmu. Jangan kedekut untuk melabur dalam ilmu. Katakan anda melabur sehingga RM10,000 untuk meningkatkan ilmu dan kemahiran pelaburan anda. Nilai ini sebenarnya adalah kecil jika dibandingkan hasil yang akan anda perolehi nanti.


Keempat, laburkan wang yang 'anda tak kisah hilang' dalam syarikat-syarikat yang defensif atau 'selamat' untuk anda pegang selama-lamanya. Ini dilakukan berasaskan ilmu yang diperolehi dari langkah ketiga. Sekiranya pelaburan ini boleh menggandakan wang anda sebanyak 100% selewat-lewatnya pada setiap 5 tahun, anda akan menjadi jutawan selewat-lewatnya dalam tempoh 35 tahun dengan pelaburan asal  hanya RM10,000 dengan cara yang paling malas! Ini tidak termasuk dividen yang bakal diterima sepanjang tempoh tersebut yang biasanya sentiasa meningkat dari tahun ke tahun.


Kelima, jika kemahiran anda telah pun meningkat dan anda telah menjadi lebih yakin, laburkan sebahagian lagi wang yang 'anda tak kisah hilang' bagi pelaburan yang lebih agresif.


Dengan cara ini, anda mengagihkan pelaburan anda dengan tahap risiko yang berbeza. Apa yang pasti, lambat atau cepat, insha Allah, anda bakal menjadi kaya dengan cara malas!



7 ulasan:

  1. Wah...asyik cerita pasal pelaburan je sekarang...

    BalasPadam
  2. saje... dh lama x tulis psl pelabuwan n wamai plak yg tanya...

    BalasPadam
  3. compound interest adalah riba berganda....dosa besar lebih dari zina.
    adakah anda bersedia menyokong sistem riba kuffar dan zalim dizaman matawang kertas dan banking yang dikuasai oleh puak yahudi dunia dan konco-konco lain....hatta orang islam yang moden tapi jahil dan tamak....tiada taqwa dan keinsafan lagi...

    BalasPadam
    Balasan
    1. setuju memang betul compound interest riba.

      sepatutnya tajuk topik ni diubah. kepada mudharabah.

      Padam
  4. jgn terlalu cepat menghukum. baca dgn teliti. sy x sebut pn sy menyokong riba. sy hanya sbutkn konsep compound interest yg dsbut einstein. selebihnya terpulanglah bagaimana nak aplikasikan prinsip ini dgn cara yg halal.

    BalasPadam
  5. Asa syarikat pinjaman pinjaman bersedia untuk meminjamkan mana-mana jumlah yang anda perlukan untuk memulakan perniagaan peribadi anda. kami memberi pinjaman pada kadar faedah 3%, juga jika anda ingin membeli rumah di atas ansuran bulanan kita juga boleh menjual rumah untuk anda. supaya Sila memohon pinjaman pertanian pertanian. jika anda memerlukan hubungan pinjaman e-mel kami: asaloantransfer@gmail.com, anda juga boleh menghubungi e-mel ini: finance_institute2015@outlook.com, Mungkin ada banyak sebab mengapa anda perlu akses kepada beberapa wang tunai tambahan - daripada yang tidak dijangka pembaikan kereta atau rumah untuk membayar perkahwinan anda atau cuti khas. Tetapi apa sahaja yang anda memerlukannya, apabila anda meminjam antara $ 5,000 USD untuk 100,000 USD di atas.

    pengkhususan Syarikat.
    1) Kami memberi pinjaman pada kadar faedah 3%.
    2) Kami juga boleh membeli sebuah rumah pilihan anda dalam mana-mana lokasi pilihan anda.

    BalasPadam
  6. TAWARAN PINJAMAN UNTUK SEMUA (MEMOHON SEKARANG)

    Adakah anda seorang ahli perniagaan atau wanita? Adakah anda dalam apa-apa tekanan kewangan? adakah anda perlukan wang untuk memulakan perniagaan anda sendiri? Adakah anda mempunyai pendapatan yang rendah dan sukar untuk mendapatkan pinjaman daripada bank tempatan dan institusi kewangan lain? Jawapannya di sini, Firma Pinjaman Matilda Blake adalah jawapannya. Kami menawarkan;

    a) pinjaman peribadi, pengembangan perniagaan.
    b) Permulaan dan pendidikan perniagaan.
    c) penyatuan hutang.
    d) Pinjaman Keras Wang.

    Walau bagaimanapun, kaedah kami menawarkan kemungkinan untuk menunjukkan jumlah pinjaman yang diperlukan dan juga tempoh yang anda mampu untuk menyelesaikan pembayaran balik pinjaman dengan kadar faedah sebanyak 2%. Ini memberi peluang kepada anda untuk mendapatkan wang yang anda perlukan. Calon yang berminat perlu menghubungi kami melalui Email: matildablakeloanfirm@gmail.com

    BalasPadam